tisdag 9 augusti 2016

Ett bröllop i Frankrike - Kroatien 2016 del 10

Mot Frankrike!
Nu har vi gjort Luxemburg. Visst fanns det en massa andra saker att titta på men vi känner oss rätt nöjda med dagen och vill hitta nånstans att stå för kvällen.

Min intention var att blogga under resans gång, men det föll ganska snabbt då det var så väldigt mycket upplevelser och tiden inte räckte till. Roligare att umgås med varandra än att stirra in i telefonen...

Hade lite velande fram och tillbaka mellan några olika appar. Att blogga i Bloggers egna via telefonen är totalt omöjligt då den hela tiden förstorar av sig självt och det enda som syns då på skärmen är Skicka feedback!
Så jag hoppade mellan Bloggeroid och Blogger online. Bästa sättet var att lägga upp bilderna i Bloggeroid och sen ladda upp som ett utkast. Då var det smidigare att skriva texten i Bloggers egna då bilden syntes. Bloggeroid funkade alldeles utmärkt förutom att man inte ser vilken bild man laddat upp.

Men tillbaka till Frankrike!
Det är 27grader varmt och mulet. Vi kommer in i Frankrike 17.30.
Börjar leta efter en ställplats/camping och kommer in i staden Metz. Det är skyltat husbil direkt när vi svänger av från motorvägen och vi följer skyltningen samtidigt som jag har koll på appen MAPS.ME som visar campingplatser. (bästa appen!!! men det vet ni redan!!)

Vi vill gärna duscha då det var rejält svettigt i Casemate Du Bock tidigare på dagen så vi tycker att en camping låter perfekt. Det är skyltat och vi kör ärevarv då man skulle svängt in på nåt som ser ut som en cykelväg och vi inte riktigt förstod att det var där vi skulle svänga in. Men på detta sätt får vi se en del av staden iallafall ;-)

Kommer till slut in till campingen och det visar sig att det finns en ställplats precis utanför grindarna. Campingen är full får vi veta av ett svenskt par som står utanför. De berättar att det är helt OK att stå på parkeringen men att man inte får använda campingens faciliteter utan att betala campingdygnsavgiften, att staden är fin och att det är många andra som står här så det känns hyfsat tryggt.

Vi backar in och får en perfekt plats precis vid kanalen! Överhänget är rätt stort men så länge det är en gräsmatta där känns det inte som nåt problem.


I en grannbil är det en kvinna som står och hänger lite ledigt med ena foten uppe på grillen på bilen, skönt tillbaka lutad och med en tidning i handen. Hon kommer direkt fram och börjar prata, vi hinner precis kliva ur bilen. Vill veta var vi kommer ifrån, talar om att vi har en landsfrände någon bil bortanför henne mm. Hon är väldigt glad och trevlig! Hon berättar ivrigt att hennes man är ute med hunden och att hon gärna stannar och pratar med oss en stund ifall vi inte ska iväg nånstans.

Vi lyckas slita oss från henne och bestämmer oss för att ta en promenad i staden och försöka hitta en restaurang. Staden verkar fin!
Vi kommer fram till nåt som ser ut som ett enormt klocktorn! Urtjusigt!!
Jag ångrar mig redan att jag bara har med mig mobilkameran...


Strax ska vi gå över kanalen och kommer då rakt in i en bröllopsfotografering. Ganska förvånande! Hur vackert som helst!
Ångrar mig ännu en gång att jag inte har min stora kamera med mig!


De är omringade av svanar! Vi försöker räkna dem men är alldeles för långt borta.


De är så fina och det är hur många svanar som helst runt om dem! Deras brudtärna har fullt upp med att mata svanarna så att de stannar kvar i bild samtidigt som hon passar det långa släpet så att det ska ligga fint för fotografen. Bröllopsfotografen jobbar snabbt i värmen!


Sen kommer vi in i staden! Kan ju inte stå där och glo hur länge som helst heller... (även om somliga skulle ha velat det...läs jag alltså)

Staden är hur gullig som helst! Men i början ser det ut som vilken stad som helst. Vi skrattar lite åt deras sophantering. Det är soptunnor överallt utanför varendaste port.


Tittar in i vad jag trodde skulle vara en gränd... Det står privat så vi går inte in, bara kikar in. Troligen rätt välfotograferad gränd...


Vi går mot stadens centrum och kommer fram till den riktiga katedralen. Den är enoooorm! Ryms inte ens i bild fast vi står en bra bit ifrån. Mycket tjusigt!


På Google maps kan man faktiskt se katedralen från insidan.

---

Vi kollar var det finns restauranger och går en bra bit. Vi är vrålhungriga men menyerna är på franska och inte nog med det så är de alla skrivna med något riktigt snirkligt teckensnitt. Maken och dottern har specifika önskemål om maten och hungern gör sig alltmer påmind. Jag som är lite mer matintresserad skulle kunna tänka mig att gå in på vilken restaurang som helst och se vad jag får (det är ju det som är kul!), men i sällskap med dessa 2 blir det inte så enkelt.
Maken är en typisk 'All inclusive' person. Det är inte bara för barnens skulle vi väljer all inclusive när vi reser charter även om de uppskattar det oxå, om man säger så. Han vill ha sin (helt vanliga) köttbit och lite (helt vanlig) sås till. Ingen konstig vinsås eller så!! Till detta en vanlig sallad, då vi inte äter potatis längre.
Hm, borde ju inte vara så svårt att få...

Efter att ha kollat in hur många restauranger som helst är stämningen mellan oss 3 något irriterad. Vi är inte längre småhungriga utan snarare vrålhungriga. Och det märks på humöret. Jag får syn på en restaurang som har ordet steak på sin utomhusskylt. Yes, den tar vi.
Maken tycker att vi ska gå tillbaka till SilverSARA och laga mat där.
Det tycker inte jag så jag tvingar snabbt och utan pardon in dem på denna restaurang. Får prata med en servitris som pratar alldeles utmärk engelska. Så äntligen sitter vi ned!

Dottern är trött på kyckling (hur och när hon blev det vet jag inte) och tjurar en stund tills servitrisen frågar om hon vill ha ägg typ omelett. Det blir bra tycker då dottern till sist. Maken och jag beställer varsin stor Angusbiff med grönsaker och sås till. Åh vad det ska bli gott!! Jag är såå hungrig!

Så kommer maten äntligen in och det doftar och ser ljuvligt ut. Vi har väntat en bra stund! Allt är ändå rätt OK.
Ända tills dottern får se sina ägg. Katastrof! De är stekta ägg och en stor 'sallad' av stekta champinjoner. Hon äter alltid vändstekta ägg för hon vill inte ha den rinniga gulan. Så undrar hon direkt var kycklingen är, men den valde hon ju bort trodde vi alla inklusive servitrisen. Hon vägrar definitivt att äta detta och vi får då dela våra ljuvliga biffar med henne.

Hur som haver så var det väldigt gott även om jag gärna hade ätit upp hela min köttbit....men vad gör man inte för husfriden?

Här är dottern glad igen!
Vi sitter mitt i smeten, nästan ute på gatan. Det är mysigt. Folk i alla åldrar äter mat! Kvinnorna har väldigt höga klackar noterar vi! Inga flipflops här inte (som vi sett rätt mycket av i Spanien).


En kort stund senare är vi mätta och belåtna!


Går tillbaka till bilen men måste kolla in svanarna lite till.


De kommer simmande mot oss när vi går ner till den plats där brudparet stod tidigare. Troligen är det många som matar dem från just den platsen. Vi räknar och räknar! Till slut enas vi om att det är 39st.


Det måste ju rimligtvis har varit ett jämt antal spekulerar vi. Kanske var det 40 svanar och så försvann 1. För inte kan det ha varit 50st?
Fast 40 svanar är inte lite, oftast så ser man dem ju 2 och 2.


På andra sidan bron finns det en restaurang. Den såg vi inte när vi gick ner på stan. Vi var ju helt upptagna med att titta på brudparet.

Det ser riktigt mysigt ut att sitta så nära vattnet.



Slottet är inte litet det heller. Ser på internet i efterskott att det är markerat som ett tempel.

Den här staden är fylld av historia!


En snygg dörr blir slutbilden för denna dag.
Helt klart en stad man skulle kunna återvända till.


I morron ska vi åka till Lilla Venedig! Det ska bli spännande!

Del 11.

//Family on tour

2 kommentarer:

  1. Åh, Metz är så fint! Firade faktiskt nyår där förrförra året på väg hem från Spanien. I år åkte vi faktiskt bara igenom, på väg någonstans... men hade gärna stannat. Jag gissar att ni är på väg till Colmar, har jag rätt? Eller kanske Annecy? Ha så mysigt på er resa! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du gissade rätt, den andra staden du nämnde ska jag kolla upp!!! Och dit vi åkte var en ännu mer fantastiskt stad!

      /SilverSARA

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...